Niektoré činnosti vykonávame každý deň napr. upratujeme postele, umývame riady a podobne. Aby sa upratovanie nestalo neznesiteľnou záťažou, naplánujte si ho a lepšie zorganizujte.
Zapíšte si, čo je potrebné cez deň urobiť, odhadnite čas vykonávania domácich prác a určite im priority. Zapojte do nich všetkých členov v domácnosti. Zvolajte rodinnú poradu, úlohy si rozdeľte a spíšte, kto má čo na starosti. Pre domácnosti s deťmi je ideálnym riešením rodinný rozvrh.Do neho si zaznačujte splnenie i nesplnenie úloh. Nezabudnite na sankcie a odmeny, o ktorých by všetci mali vedieť. Vhodné je vytvárať ich spolu s deťmi.
Ostatné domáce práce je tiež najlepšie vopred dohodnúť, prerozdeliť a zaznačiť dorodinného kalendára.
Vytvorte si týždenný plán na upratovanie
Rozdeľte si domácnosť do jednotlivých dní v týždni. V pondelky sa budete venovať kuchyni, v utorky spálni atď. Následne vždy v pondelok venujte čas hĺbkovému čisteniu niektorej časti kuchyne. Nemusíte ju umývať celú, stačí jednu časť. Z dlhodobého pohľadu budete mať doma stále pekne a nemusíte riešiť nárazové sezónne upratovanie. Tento systém je vhodný pre starších ľudí, ktorí už nevládzu upratovať dlhé hodiny, pre mamičky s malými deťmi, aj pre ľudí pracujúcich na zmeny. Niekto si radšej urobí poriadok v jednej miestnosti naraz. Aj teraz si môžete rozdeliť napr. jednotlivé časti kuchyne do dní v týždni: v pondelok priestor okolo sporáka, v utorok chladničku atď. Keď dokončíte upratovanie kuchyne, prejdete na ďalšiu miestnosť.
Používajte zápisník
Kým týždenný plán na upratovanie by mal byť pevným rozvrhom, zápisník je oporou pri plánovaní konkrétneho dňa. Zapisujte do neho, čo by ste chceli stihnúť urobiť a splnené úlohy si označte. Takto máte prehľad čo ste už všetko splnili a čo vás ešte čaká. Používaním zápisníka získate reálny prehľad o tom, čo dokážete za deň stihnúť. Nadobudnete dobrý pocit z vykonanej práce. Dokážete sa viac sústrediť na podstatné veci a nebudete zabúdať. Ak niečo nestihnete urobiť, jednoducho to presuniete do iného dňa. Zápisník je vašou pomôckou, nie sudcom.
Ak si prácu dobre zorganizujete, získate viac času pre vaše záujmy, oddych i rodinu. Pri jej vykonávaní dbajte na dôslednosť, nerobte veľa vecí naraz, vypnite televíziu a všetko, čo by vás rušilo. Urobíte ju rýchlejšie. Upratovanie si spríjemnite hudbou, tichom alebo si spievajte.